Blog

Hvis nu børnene fik frie hænder

Der linkes en del til Child’s Own Studio på Facebook i disse dage.

Og det er forståeligt. Hvordan kan man andet end elske idéen om at lave børns tegninger om til legetøjsdyr? Som billedkunstlærer kan jeg ikke lade være med at tænke tanken videre ind i klasselokalet. Et tværfaglig forløb med billedkunst, håndarbejde, sløjd og dansk, hvor eleverne selv tegner deres figurer, konstruerer dem og bruger dem i et dukketeaterstykke, de selv skriver. Ikke nogen nyhed indenfor undervisningsverden, men jeg synes den holder stadig.

Alt for ofte tør vi lærere ikke give helt slip på rammen for undervisningen. Så har vi valgt, at de skal vælge et allerede skrevet eventyr. Eller måske har vi valgt skabelonerne til figurerne. Eller persongalleriet er sat.

Hvad nu hvis vi lod eleverne selv danne figurerne? Selv skabe dem. Selv give dem liv i fortællingen. Og selv danne rammen om den fortælling, hvori de indgår. Hvad mon der sker?

Prøv fx at se, hvad børn kan designe, når rammerne er frie:

Og skulle man tænke videre end dukketeateret, så kunne man jo lade dem lave deres egen lille animationsfilm med figurerne. Sikke en fantasifuld rejse det ville give fra den håndværksmæssige taktile verden og direkte ind i den teknologiske digitale verden.

Jeg gad godt med på den rejse. Hvad siger du?

Analytics Plugin created by Jake Ruston's Wordpress Plugins - Powered by Ray Ban Sunglasses and VLC Download.