Blog

Pop Art for teenagere

For nogle år siden lavede jeg et forløb med et hold udskolingselever om pop art. Det er til stadighed et af de fedeste forløb, jeg har haft med en klasse. Ikke mindst på grund af de billeder, der kom ud af det. Men også fordi eleverne var dybt optagede af det, da det var nærværende og relevant for dem og deres samtid. Vi gjorde det i forbindelse med en udstilling med Roy Lichtenstein på Louisiana, men man kan jo nøjes med at vise hans billeder på en PowerPoint eller i plakatform.

Forløbet kan beskrives således:

Eleverne skal arbejde med maleriet og popkunsten ud fra Roy Lichtensteins maleteknik og udtryksform.

Materialer: akrylmaling, pensler (vigtigt at der er nogle helt tynde fine pensler, som kan bruges til at optegne streger med), lange linealer (1 m)

Jeg foreslår at eleverne skal male på maleplader eller lærreder der er kvadratiske (fx 1m x 1m), da forstørrelsesteknikken da forenkles en hel del.

Start med at vise eleverne en stor del af Lichtensteins billeder, enten på overhead eller i en Powerpoint Presentation med 60’musik som soundtrack.

  • Fortæl eleverne lidt om Lichtensteins malervirksomhed, liv og den tid han befandt sig i i 60’ernes USA.
  • Fortæl om Popkunsten som isme

Lad eleverne kigge i en blandet bunke tegneserier. Det er vigtigt at der er så mange forskellige tegneseriegenrer som muligt, så de har noget at vælge i mellem.

Bed dem om at vælge et billede ud, som specielt siger dem noget, enten billedsprogligt (billedet) eller verbalsprogligt (replikken)

Billederne bliver opkopieret i sort/hvid A4 kopier og eleverne skal nu lave et kvadratisk udsnit af billedet. De skal altså vælge lige nøjagtig den del af billedet der siger dem mest og lave et kvadratisk udsnit af det.

Nu skal deres udsnit forstørres op på lærredet og dette gøres ved at lave de samme antal gitterlinier på kopien som på lærredet og så forstørre et felt ad gangen.

Efter de har tegnet deres billede op på lærredet med blyant males de enkelte felter et efter et i rene mættede farve. Hvis der skal laves lys og skygge, gøres det med raster.

Til sidst opmales de sorte streger og felter. 

Billederne bliver nu en up to date Lichtenstein, som ikke ar udarbejdet efter de samme temaer, som Lichtenstein gjorde i 60’ernes USA, men netop ud fra den tid eleverne befinder sig i, hvor superhelte, fiktion og berømmelse netop er i højsædet.

Eleverne i min klasse endte med følgende malerier:

Analytics Plugin created by Jake Ruston's Wordpress Plugins - Powered by Ray Ban Sunglasses and VLC Download.