Blog

Billedguiden set i forhold “Billedæstetiske elementer i didaktisk design”

Forleden sad jeg og googlede Billedguiden, for at se hvor mange steder der blev linket til siden. I mit statistik kan jeg bl.a. se, at Emu.dk og DUDA linker til siden, hvilket gør mig både glad og stolt, da jeg selv bruger begge disse sider en del i min forberedelse til undervisningen.

Men jeg faldt også over noget andet, som var virkeligt interessant at læse. Der er nemlig en studerende på der i sit masterprojekt på Ikt og læring forholder sig til bl.a. Billedguiden og dens design. Forfatteren har valgt tre hjemmesider ud, som alle har billedkunstundervisning som hovedtema og jeg blev helt overrasket over, at finde min side i sådan et projekt. Det er dog den gamle side, hun forholder sig til, men de fleste af hendes betragtninger og kommentarer er også aktuelle for den nye side og bloggen, og de er virkelig lærerige for mig at læse. Også selv om det er hårde ord siden får med på vejen. Hun skriver bl.a.:

Der er ikke en logisk opbygning via billeder, og man bliver tit skuffet fordi mange sider er teksttunge og uden billeder.

Det er jo faktisk rigtigt. Der ER meget tekst på siden her, da den udover at være en billedbase også skulle fungere som en inspirationskilde til undervisningen i billedkunst. Og beskrivelsen af disse forløb og målene derfor har været vigtige for mig at beskrive. Men at jeg kunne lave en logisk opbygning via billeder, det er helt klart noget jeg vil tage til mig og forsøge at tilføje på siden i den nærmeste fremtid.

Faktisk kriblede det i fingrene på mig, da jeg læste det. Lysten til at ændre, videreudvikle og redesigne siden endnu engang fristede. Især da jeg læste følgende i hendes delkonklusion:

Det digitale læremiddel Billedguiden.dk indeholder spændende og velbeskrevede undervisningsforløb, som kan udføres i klasselokalet, men kun enkelte af undervisningsforløbene er lagt ind som dele af den visuelle læring i den digitale læringsomgivelse.  På det metodiske niveau er de indsatte billeder teknisk og formmæssigt repræsenteret med en overvejende del af indskannede billeder, hvilket på det strategiske niveau nok udtrykker kreativitet, men også giver et visuelt udtrykt af noget "af ældre dato", som ikke reflekterer den tid og de betingelser det skal fungere i, nemlig en læringsomgivelse, som kommunikativt og didaktisk henvender sig til andre end unge fra 8. Klassetrin.(Flensborg, 1997, p.203-223).

Der er ikke lagt hovedvægt på at benytte forskellige billedbehandlingsteknikker, som variation, fragmentering, sampling og (selv)simulering i opbygning og valg af billeder på sitet. Endvidere er der ikke logisk opbygning på sitet via billeder, samtidig med at der er mange teksttunge undersider med beskrevede undervisningsforløb uden billeder. Da design af en læringsomgivelse gerne skulle være en slags oversættelse af en sætning eller et begreb, til form og symboler, kunne der i højere grad benyttes billeder til at formulere visuelle betydninger af undervisningsoplæggene (Buhl, 2002, ph.d. p. 191).

På forsiden er der med store typer indsat et citat af maleren Francis Bacon: "Ord er blot billeder på ting, og hvis man forelsker sig i dem, er det billeder, man er forelsket i." Ann-Birthe Overholt Nicolaisen har mange ord på sit website, så man får urimeligt travlt med at danne sig sine egne billeder.

Puha, den sved. Siden bliver beskrevet som “af noget ældre dato”. Det er den jo også, den side hun beskriver, da den er opbygget i Frontpage i 2003. Men er den nye side så meget mere nytænkende i sit design. Ja, den har en blogfunktion nu og er dermed blevet mere interaktiv, men indholdsmæssig er der jo ikke lavet meget om i den måde forløbene og siderne er beskrevet og det billedmæssige indhold er stadig det samme. Det vækker tanke til selvkritik at læse hendes konklusioner.

Samtidig tænker jeg dog også, at siden her jo er en personlig side, som er min lille database af mit arbejde med billedkunstundervisning. Siden er ikke en del af et større dansk museum, hvis profil jeg skal præsentere eller en anden større formel portal. Jeg har ikke haft de store overvejelser om hverken “produktionsstrategier” eller “refleksive positionering “ da jeg lavede siden for 7 år siden. Måske netop derfor er det også forundrende for mig at læse om siden i sådan en mere formel sammenhæng. Det giver mig et nyt syn på siden og dens funktion, og der er helt klart nogle af tingene som jeg vil tage til mig i den fremtidige opdatering af siden.

Analytics Plugin created by Jake Ruston's Wordpress Plugins - Powered by Ray Ban Sunglasses and VLC Download.