Blog

Tegneøvelser

Nedenstående tegneøvelser er især tænkt udfra at eleverne skal lære at iagttage deres motiv og øve sig i at overføre det de ser og ikke det de ved til papiret.

Jeg plejer at sige til eleverne at ca. 75% af deres tegnetid, skal de bruge på at kigge på motivet.

  • De skal studere, observere og dokumentere deres motiv.
  • De skal se på liniernes form og og hvordan de ligger i forhold til de andre linier i motivet. Er de skrå, vandrette, horizontale osv.
  • De skal se på lys og skygge. Hvor er der lyse felter og hvordan fader de ud i mørke? Er det bløde eller hårde skygger?
  • De skal se på fladerne. Hvordan ligger de op i mod hinanden, så der dannes en "usynlig" linie, istedet for at tegne konturen.
  • De skal glemme hvad de ved og tegne det de ser

Må vi bruge viskelæder

Jeg plejer at nægte dem at bruge viskelæderet i starten, da jeg synes det bliver en redningsplanke for dem, som desværre begrænser mere end det hjælper. De visker og visker og kommer aldrig videre med tegningen. Desuden visker de ofte noget rigtig godt ud, fordi de ikke kan se helheden i de streger de sætter. De har ikke tålmodighed til at vente og se den færdige tegning i helhed.

Desuden så kommer der ofte noget rigtig godt ud af de "skæve" streger. De tilfører tegningen liv og særegenhed.

Prøv det. eleverne vil hade dig for det imens de tegner, men vil bagefter sagtens kunne se forskellen. Lad dem evt. sammenligne to af deres egne tegninger med og uden viskelæder.

De øvede tegnere kan ofte godt "administrere" viskelæderet, da de er mere øvet i at se helheden i billedet inden det er helt færdigt.

Valg af papir

Man kan i princippet tegne på alt, men det er klart at noget papir er mere velegnet end andet til at tegne på. Valget af papir afhænger meget af formålet med tegningen og hvilket tegneredskab man bruger. I de enkelte øvelser har jeg nævnt hvilket papir der er godt at tegne på i netop den øvelse der er beskrevet.

En god ting at have liggende er masser af grå, hvid og sort kardus. Det er forholdsvist billigt tegnepapir. Det er fedt at tegne på og eleverne kan bruge det frit uden at det koster alt for meget. Man kan få det i både A4 og A3 og jeg plejer at have begge størrelser liggende i alle tre farver. Er man på en skole som prioriterer billedkunstfaget lidt mere end sædvanligt, kan man yderligere give hver elev en skitseblok i A5, som de kan have til egne skitser udenfor skoletiden. Dette er en god idé for at styrke deres tegnelyst og -mulighed.

Man kan få meget rigtig lækkert tegnepapir i blokke og i enkelte stykker.

Tegne med blyant eller grafitstift

Inden I går igang med de egentlige motivtegninger, så lad dem øve sig i at bruge blyanten og de muligheder der ligger i den som redskab.

Den skraverede tegning – en tegneteknik der viser de streger blyanten laver. Det giver liv og bevægelse i tegningen, især hvis blyantstregen skifter retning.

Træfiur Afrikaner

Formskravering – Samme teknik, blot hvor skraveringen følger den form figuren har, så man former figuren med blyantstregen.

Dåsemænd

Den tonede tegning – en tegneteknik, hvor konturstregen kan ikke ses. Man maler med blyanten og arbejde i flader i stedet for linier. Linien skabes ved at to flader i to forskellige nuancer støder op i mod hinanden.

Tekedel

Konturtegning – En tegneteknik hvor man kun tegner omridset af figuren. Der er ikke gjort rede for lys og skygge. God til hurtige skitser.

maelkekarton

Blyanter fås i forskellig hårdhed i blyet, hvilket giver et meget forskelligt udtryk i tegningen. man kan se blyets hårdhed på blyanten. H står for hård og B står for blød. jo højere tallet er jo hårdere eller blødere. Grafitstiften er ofte ret blød og kommer ofte i 4b til 9b.

9h – 8h – 7h – 6h – 5h – 4h – 3h – 2h – h – hb – b – 2b – 3b – 4b – 5b – 6b – 7b – 8b – 9b

Når eleverne tegner med blyanten har de en tendens til at fokusere meget på linierne og konturen. Derfor er konturtegningen en rigtig god øvelse at bruge blyanten til.

Hvis man ønsker at få dem til at bruge blyanten til at fange fladerne og lys og skygge, så lær dem at lægge blyanten ned og evt. bruge fingrene til at tvære det ud med. Dette kræver en forholdsvis blød blyant. Denne teknik kaldes den tonede tegning.

Skraveringsteknikken er derimod en anden måde, hvor de netop bruger spidsen af blyanten til at fange lys og skygge. Dette kræver en forholdsvis hård blyant.

Man kan sagtens tegne med blyanten på karduspapir, men det flotteste resultat er dog rigtigt tegnepapir, da det fremhæver blyets farve og streg.

Tegne med kul

Kul kan ligesom blyanten fås i forskellig hårhed, men det er ofte ret blødt. Det kan desuden og fås i forskellig tykkelse, hvilket kan være godt til at variere stregen og skyggerne med.

Croquis tegning kul

Man skal forberede eleverne på at de får ret beskidte fingre. Man kan købe kul i blyantform, hvor det er trykket ind i træ, men det er ikke noget jeg anbefaler. Jeg synes det er godt for eleverne at føle kullet og det kan sagtens vaskes af bagefter. Desuden så elsker de at blive lidt beskidte i kunstens arbejde.

Da kullet er meget blødt og porøst at tegne med, kan det godt virke lidt svært, især for de yngere elever. Fordelen ved kullet er at det tvinger eleverne til at fokusere på motivets flader, da det er svært at tegne linier med det. Desuden er det nemt at viske væk med fingrene og derfor mindre forpligtende end blyanten. Man kan lettere kamuflere de fejl man laver.

Kullet er rigtig godt til de hurtige skitser, da det er nemt at farvelægge med og tvære ud fordi det ofte bredt og blødt. Det giver en rigtig god og blød skyggeeffekt og det tvinger eleverne til at tænke enkelt og kun få det vigtigste af motivet med.

Tegne med kridt

Man kan få kridt i mange forskellige farver og nuancer indenfor naturfarveskalaen (brune, grå, røde), men de mest brugte er sort, hvidt, og rødt kridt.

Kridtet er meget tæt på kullet at tegne med, blot det er lidt hårdere og derfor også knap så let at tvære ud. Men det farver mere og kraftigere end kullet, hvilket går at skyggerne bliver knap så bløde. Tegningen bliver derimod også mere forpligtende og færdig at se på. Knap så skitseret!

Det røde kridt er rigtig godt at tegne croquis med, da det tilfører tegningen blødhed og varme, som jo indikerer kroppens naturlige farve og form. Dette virker godt både på grå og hvid kardus og selvfølgelig på rigtigt lækkert tegnepapir.

Ryggen til

Det hvide kridt bruger jeg ofte til at lægge lidt highlights på tegningen. Ikke meget, blot for at markere de steder på motivet, hvor der er meget lys. Det giver tegningen lidt liv og tilfører også meget rum i motivet. Prøv at tegne med sort og hvidt kridt på grå kardus. Så får du pludselig en ekstra gråtone foræret. Det giver virkelig et godt udtryk til tegningerne.

Derudover er det sjovt at tegne med det hvide kridt på farvet papir, hvor eleverne så skal finde de lyse steder i motivet, omvendt fra normalt, hvor de tegner skyggerne. Ved at lade dem fokusere på lyset, får de en bevidsthed om skyggernes betydning for rumvirkningen i tegningen. Også en god øvelse at starte med i et grafikforløb, hvor det jo handler om det samme. Tegningen får ofte et spøgelsesagtigt udtryk ved denne teknik.

Tegne med viskelæder

Denne teknik har samme formål som at tegne med hvidt kridt på farvet papir. man indfarver hele papiret med kul, flere lag oven på hinanden. Sørg for at tvære kullet godt ud, så det bliver så mørkt som muligt. Lad så eleverne fange lyset i motivet med viskelæderet. De skal viske ud, der hvor der er lys. Det siger sig selv at det er svært at lave få de helt små detaljer med i denne teknik, da det er en ret grovmotorisk øvelse. Lad dem arbejde på et A3 papir, så de kommer op i størrelsen. Brug hvid kardus.

Tegne med flydende tusch

Man kan købe flydende tusch i alle mulige farver. Jeg bruger for det meste Ecoline, som er ret billigt og temmelig god kvalitet. Man kan vælge at bruge hel farveskalaen, så det næsten bliver et maleri de laver. Hvis man vil have mere tegneteknik over det, foresår jeg at man holder sig til en eller to farver. Evt. sort og brun, som spiller rigtig godt imod hinanden.

mand_tusch

Denne øvelse styrker elevernes evne til at se det vigtigste i deres motiv. Jo enklere de tegner, jo flottere bliver udtrykket. Desuden er tuschen jo meget forpligtende, da den ikke kan viskes ud igen og heller kan tværes ud med fingrene. Med andre ord. Bordet fanger, hvilket ofte resulterer i nogle ret pudsige og interessante billeder, som er meget umiddelbare og ærlige.

bjoern_tusch

Denne teknik er en rigtig god teknik at lege med papiret i. Jeg bruger bare karduspapir til disse øvelser, da der ofte bliver lavet mange billeder på forholdsvis kort tid. Desuden passer det hvide kardus rigtig godt med den brune og sorte tusch. Men man kan også bruge akvarelpapir eller japansk rispapir. Eller lav hjemmelavet papir med eleverne og tegn på det. Så får det et mere autentisk og næsten huletegnings udtryk over sig.

Tegne med tuschpen

Tuschpennen er god at øve sig i at tegne skraveret tegning med, da det er den eneste måde man kan få lys/skygge-effekten frem. Den er meget forpligtende, da den jo ikke kan viskes ud igen og det kan godt skræmme mange elever. Hav derfor rigeligt med papir liggende, gerne kardus, så de kan øve sig løbende.

IMG_3269

Ulempen ved denne teknik er at eleverne ofte sidder fast i konturen og fokuserer for meget på linien. Derfor er det vigtigt at de har øvet skraveringsteknikken inden, så de kan benytte sig af den teknik, til at skabe liv og rum i billedet.

IMG_3689

Tegne med papir

Denne øvelse styrker eleverne evne til at se i flader, da de skal rive de flader ud de ser og sætte dem sammen til en helstøbt "tegning". Brug kardus (både hvid, grå og sort kan bruges) som baggrund og glanspapir som "tegneredskab". Glanspapiret er godt da det er hvidt på bagsiden og derfor får en flosset hvid kant, hvis man river den rigtige vej. Derved kan man få en hvid linie i mellem to ensfarvet flader, så de bliver skilt ad. F. eks. en bøjet arm eller ansigtsrynker.

Lad evt. en af eleverne, som har tøj på i enkelt design og farve, være model. Eller find et andet egnet motiv.

For de øvede elever kan det være en ekstra udfording at arbejde med blade og aviser og derfra finde forskellige farvenuancer. Så går tegningen mere over i collagen.

Tegne med farvekridt (fx. Caran D’ache)

Denne øvelse er god når eleverne skal bevæge sig fra tegningen og over i maleriet. De skal lære at forene de teknikker de har lært i tegningen, med de farvetekniske muligheder der ligger i maleriet. Overgangen kræver at de lærer om farverne og deres forskellige sammensætninger.

Inden I går igang med de egentlige motivtegninger, så lad dem øve sig i at bruge oliekridtet og de muligheder der ligger i det som redskab.

Du kan finde øvelser med farvekridtet ved at klikke her.

Brug kardus eller almindeligt tegnepapir til denne proces.

Hurtigtegning

Eleverne skal tegne efter et motiv på tid. Start med god tid og gør så øvelserne mere og mere pressede. Det gør dem stressede og får derfor perfektionismen og begrænsningerne til at forsvinde. Deres tegninger bliver mere umiddelbare og de bliver øvet i at præcisere deres skitser.

Start f. eks. ved 5 min. og gå langsomt ned til 30 sek. eller endda mindre.

Alle teknikker og papirtyper kan bruges. Jeg anbefaler dog kardus, da det kræver en del papir! (økonomi)

Analytics Plugin created by Jake Ruston's Wordpress Plugins - Powered by Ray Ban Sunglasses and VLC Download.